מזג אוויר נעים שורר בדרום צרפת, בהיר מחד וקריר מאידך, והרוח הנעימה עושה טוב למצב הרוח. לקסוס החליטה להשיק בחבל פרובנס, לא רחוק מעיר הנמל מארסיי, את רכב הפנאי החדש בגודל בינוני (D-SUV) שלה – RZ.

אלא שזה אינו דגם פנאי חדש נוסף – זה דגם פנאי חשמלי ראשון שלה המבוסס על רצפה ייעודית. ללקסוס כידוע מספר דגמי פנאי, והקטן מכולם, UX, מוצע גם בגרסה חשמלית מסוף 2020.
 

גישה אחרת

לקסוס, מותג היוקרה של טויוטה, הלכה בדרכה בכל הקשור לרכב כל-חשמלי. בזמן ששאר המתחרות כבר הציגו מספר דגמים כאלה, גם היא ישבה על הגדר; העתיד, לפחות זה שבעשור הקרוב – וכבר הבאנו מדברי אנשי טויוטה ולקסוס (ראו כנס קנשיקי, השקת קורולה המחודשת) – אינו רק חשמלי.   

במקביל לדגמים חשמליים ירוצו גם דגמים עם מערכות הנעה היברידיות וגם היברידיות-נטענות, גם כי מדובר בזמן רב עד שתהיה חובה באירופה (2035) וגם בגלל שבשאר העולם המעבר יהיה מאוחר עוד יותר. בנוסף, חומרי הגלם לסוללות יקרים וחסרונם מורגש, וסוללה של 100 קוט"ש יכולה להיות מנוצלת טוב יותר ב־90 כלים היברידיים מאשר במכונית אחת. לכן, לפי לקסוס 55% מההנעה הירוקה תהיה בכלים היברידיים, 20% בכאלה נטענים, 20% חשמליים בלבד ו-5% עם מנועי בעירה פנימית.

לקסוס RZ 450e יחידות תאורה
צילום: לקסוס
 

ביטוי מעשי

לקסוס הציגה במרץ 2021 את קונספט 'LF-Z Electrified' שהוכרז באפריל 2022 כדגם לייצור בשם 'RZ'. הרצפה היא זו החשמלית של טויוטה, e-TNGA, והרכב חולק אותה עם דגמי הפנאי טויוטה bZ4X וסובארו סולטרה כמו-גם דגם הנוסעים החדש bZ3.

בסיס הגלגלים, 285 ס"מ, זהה לזה של bZ4X אך הממדים מעט שונים, בעיקר גדולים יותר. אורך הרכב 481 ס"מ, רוחבו 190 ס"מ וגובהו 164 ס"מ; אורך הטויוטה 469 ס"מ, רוחבו 186 ס"מ, גובהו 165 ס"מ. הפרופורציות כאן, כך לקסוס, מכוונות לעיצוב דינמי יותר.

לקסוס RZ 450e
צילום: לקסוס

ויש לכך ביטוי בנתונים ובמערכת ההנעה. בשעה ש- bZ4X מוצע עם מנוע אחד המייצר 204 כ"ס והנעה קדמית או 2 מנועים להספק משולב של 218 כ"ס והנעה כפולה, הרי לקסוס RZ מוצע רק עם 2 מנועים להנעה כפולה – וההספק גדול משמעותית: 313 כ"ס.

בנוסף, ללקסוס RZ מערכת הנעה כפולה השונה מזו שבטויוטה (ופותחה בשת"פ עם סובארו), וזו נקראת 'DIRECT4' (ראו בהמשך).

לקסוס RZ 450e מבחן דרכים
צילום: אוהד אלגוב
 

החיצוניות והפנימיות

העיצוב של לקסוס RZ ממשיך את הקו של המותג, עם זוויות חדות, מעין שעון חול בחרטום (אם כי ללא שבכה קדמית, שהרי אין בה צורך) והוא נראה מודרני ונקי. ועדין. חלקו האחורי מחודד כשהגג משתפל מעט לאחור, בכדי להקנות מעין עיצוב קופה. דינאמי. בשל כך, אגב, הוא נטול קורות העמסה בגג. ידיות הפתיחה החשמליות מעניינות למראה ולמגע.

סביבת הנהג נאה למראה ומודרנית בביצוע. לזכותה צג מולטימדיה גדול ("14), לחובתה לוח מחוונים מוקרן שהוא לא יותר ממסך רבוע קטן יחסית, והמסגרת שלו היא סתם פלסטיק שחור. חומרי הדיפון והריפוד נאים למראה והם ממוחזרים; העור תעשייתי, העץ לא באמת עץ.

לקסוס RZ 450e מושבים
צילום: לקסוס

ידיות הפתיחה הפנימיות גם הן חשמליות, תאורת האווירה מיוחדת ו"זורקת" מעוינים לדיפוני הדלתות, ואציין שממושב הנוסע התצוגה מרשימה ביותר, אפילו יותר מזאת שבפני הנהג. תנוחת הנהיגה נמוכה יחסית, וגם שאר המושבים אינם גבוהים.

המרחב מאחור טוב, מרווח הברכיים מצוין, מרווח כפות הרגליים מעט פחות ומרווח הראש סביר בלבד. מעל לראש בולט גג פנורמי גדול אותו חוצה קורת רוחב. תא המטען מכובד בנפחו (522 ל'), תפעול הדלת שלו חשמלי ויש בו תא נוסף תחת הרצפה. עם זאת, כיסוי תא המטען דקיק ותהודה חודרת ממנו.

לקסוס RZ מוצע עם מפרט אבזור מרשים, אך בלט בחסרונו תא כפפות. במפרט בין השאר הפעלה קולית למערכות הרכב, ואחת האופציות היא מערכת שמע של מרק לווינסון. מפרט הבטיחות, בגרסה האחרונה של 'Safety System +', כולל מערכות כמו ניטור תנועה חוצה, שמירה הרכב במרכז הנתיב ועזר בעקיפה, תאורת לד אדפטיבית, וגם מערכות אלה, כמו אחרות ברכב, יעודכנו דרך האוויר (OTA).

לקסוס RZ 450e סביבת נהג
צילום: לקסוס
 

התנועה והיכולת

ללקסוס RZ 450e שני מנועים ליצירת הנעה כפולה. זה מלפנים מייצר 204 כ"ס, זה מאחור 109 כ"ס והתפוקה המשולבת היא 313 כ"ס ו-44.3 קג"מ. הביצועים טובים בהתאם, מ-0 ל-100 קמ"ש ב-5.6 שניות, והמהירות המרבית מוגבלת ל-160 קמ"ש.   

הביצועים טובים מאוד גם בפועל , למרות משקל עצמי של 2.3 טון. היציאה מהמקום מרשימה מאוד, ותגובת הרכב ללחיצה מלאה על הדוושה החלטית. ההמשך מרשים פחות אבל בכל מקרה עקיפות בוצעו בקלילות.

לקסוס RZ 450e התנהגות כביש
צילום: לקסוס

ל-RZ סוללה עם אנרגיה של 71.4 קוט"ש לטווח מוצהר של 400 ק"מ, והספק הטעינה המהירה הוא 150 קילוואט (כמו זו שב-bZ4X). לפי לקסוס וכמו בטויוטה, סוללה זו תשמר 90% מיכולתה גם לאחר 10 שנים או 240,000 ק"מ, וזה נתון נאה מאוד.

בכל אופן, תוואי הנסיעה היה קצר יחסית (150 ק"מ) כך שהרבה לא ניתן לדעת, אבל לפי המחוונים, צריכת החשמלי עמדה על 4.9 ק"מ/קוט"ש, כך שהטווח בפועל הוא כ-350 ק"מ בקצב סביר.
 
מערכת ההנעה הכפולה הנקראת 'DIRECT4' שונה מזו המשרתת את bZ4X ואת סולטרה של סובארו שפיתחה אותה, היא חדשה ונוצרה על-ידי לקסוס. מערכת זאת מבוססת על שליטה בהזרמת המומנט לגלגלים מלפנים או מאחור הנעשית על-ידי חיישנים המזהים אובדן אחיזה. התגובה, כך לקסוס, מהירה מאוד, וההשראה לכך הגיעה לפי דבריה מהברדלס, כידוע היונק המהיר ביותר המצטיין גם בשינויי כיוון מרשימים.

לקסוס RZ 450e חשמלי בטעינה
צילום: לקסוס

היכולת בכביש מפותל הייתה טובה, אך לא מדובר ברכב פנאי ספורטיבי במיוחד; הכל יחסי בחיים. אותה יכולת עדיפה ואופי אחר מההתנהלות של האח העממי הובילו לעבר בכירי המחלקה הטכנית בלקסוס, על-מנת לברר על שינויים נוספים מעבר למערכת ההנעה עצמה.

אלה דיווחו לנו כי אין שינויים בגיאומטריית המתלים או באורך הבולמים, אך הקפיצים הוקשחו ולבולמים שסתום חדש, כזה המתאים לאופי נהיגה ספורטיבי יותר. הדגם מוצע עם צמיגים במידות שונות מלפנים ומאחור; 235/60-18 מלפנים ו-255/55-18 מאחור, וברכב בו נהגנו היו 235/50-20 מלפנים, 255/45-20 מאחור.

היכולת המשופרת בכביש המפותל באה על-חשבון נוחות הנסיעה שהייתה בינונית בלבד במתווה עירוני, דבר שמצא ביטוי עם מעבר על מהמורות ושברים. נוחות הנסיעה בכביש הבין-עירוני הייתה טובה משמעותית בזכות ריסון טוב של המרכב.

לקסוס RZ 450e חלק אחורי
צילום: לקסוס
 

היגוי על חוט

'טוס על חוט' (Fly-by-Wire) היא מערכת כשמה-כן-היא: שליטה באמצעות אות חשמלי המועבר בחוט, לא דרך מערך מכני. בעולם התעופה, דגם ראשון עם מערכת כזאת היה B47 שניסה אותה בסוף שנות הארבעים, ואילו מטוס היירוט אוורו קנדה CF-105 מ-1958 היה ראשון בייצור.

מערכת כזאת, כולל סטיק במקום גלגל הגה, הוצגה כבר בקונספט SL של מרצדס ב-1997, והייתה מוכנה להטמעה ב-S קלאס בעשור הקודם, אלא שהדבר לא הסתייע בגלל בעיות תקינה. אינפיניטי הציגה מערכת כזאת כבר ב-2013 ב-Q50, אבל גם זו נתקלה בחומות הרגולציה.

לקסוס RZ 450e היגוי
צילום: לקסוס

לקסוס תזמנה היטב, ול-RZ שלה הגה כזה; הוא יהיה זמין לקהל בעוד שנתיים, אבל יכולנו להתנסות בו כבר עכשיו. ההגה עצמו מעוצב במבנה יוק (Yoke; עול  לבהמות; בהגאי מטוס: שני ניצבים המחוברים בחלקם התחתון) ודומה לזה שבטסלה; אלא שכאן המערכת ומכאן התפעול שונים לגמרי. וכן, הוא דורש הסתגלות, מו כל דבר חדש. בכל אופן, בניגוד לזה שבטסלה, שהוא ממש לא לעניין, ההגה בלקסוס עושה שכל.

הסיבה לכך היא בפער המהותי שבין המערכות. בטסלה זוהי מערכת תגבור רגילה, ולכן צריך לעשות יותר מסיבוב אחד לכל כיוון, ואילו בלקסוס רק חצי סיבוב. כתוצאה מכך בחנייה או בנהיגה איטית, חצי סיבוב מסדר הפנייה מלאה – ואין צורך להסיר את הידיים מההגה כמו בטסלה.

לקסוס RZ 450e הגה יוק
צילום: לקסוס

ככל שמהירות עולה, כך חדות ההפניה מתמתנת, ובכביש הבין-עירוני ההגה מהיר רק במעט מאשר הגה רגיל. כך שבעוד בטסלה כפות הידיים לעיתים נאלצות להחזיק את היוק בחלקו הצר, כאילו מחזיקים קרש, כאן כפות הידיים לא מנתקות מגע.

האם זה עובד טוב? בהחלט. מוזר, צריך להתרגל, אבל עובד טוב. היכן פחות? בנהיגה דינאמית, שכן מינון הפניית היוק עם ההיגוי המשתנה מקשה על הדיוק. בכל אופן, מנגנון זה יוצע לקהל רק במהלך 2025, ועד אז ישויף יותר. לדעתי זה הסיפור הגדול של ההשקה, אפילו יותר מהדגם אפילו.
 

הגעה, מחירים, כדת וכדין

לקסוס RZ עתיד להגיע אלינו בסוף מרץ/תחילת אפריל, ולפי היבואן, ישראל היא מהשווקים הראשונים אליהם מגיע הדגם הזה, ובכל מקרה לא מדובר במשלוח גדול.

לקסוס RZ 450e נוחות נסיעה
צילום: לקסוס

לקסוס RZ450e יוצע כאן ב-3 רמות גימור וטווח המחירים שלו ינוע בין 450,000 שקלים ל-500,000 שקלים – כמו וקצת יותר יקר מב.מ.וו iX3 שמחירו 453,000 שקלים (מנוע אחד, 286 כ"ס), זול ממרצדס EQC המוצע ב-540,000 שקלים ועד 635,000 שקלים (2 מנועים, 408 כ"ס).

לפי דברי מנהל המותג, דרור גורלניק, לקסוס ישראל מצפה למסור כ-200 יחידות עד לסוף השנה. אנחנו, בכל מקרה, נמתין להגעתו ארצה למבחן מעמיק כדת כדין, נפגיש אותו עם כבישי פתח תקווה ונכיר לו עיירות ציוריות עוד יותר מאלה שבפרובנס.

לקסוס RZ 450e סיכום מבחן
צילום: אוהד אלגוב